duminică, 22 mai 2011

GEMENII- Portret psihologic

Superficialitate si vastitate























Ne putem face o impresie generala despre nativul din Gemeni daca tinem seama de cele doua proprietati caracterologice dominante: primaritatea si amploarea campului constiintei.
Primaritatea desemneaza dispozitia nativului pentru impresiile mobile si fugitive: impresiile primite produc imediat un efect maxim, dar fara sa lase vreo urma, astfel incat evenimentele nu au nici o repercursiune de durata.
In amploarea campului constiintei, atentia nativului se etaleaza, se destinde in multiplicitatea reprezentarilor, mentinand intr-un vast camp luminos un joc mobil de impresii; dispozitia aceasta confera o anume tendinta spre distractie, spre hoinareala, spre nehotarire.
Aceste doua proprietati se conjuga iar accentul cade pe mobilitatea impresiilor - trasatura dominanta la Gemeni , astfel ca prima produce adesea un efect asemanator cu a doua. Otto Gross, care a definit notiunea de primaritate, il numeste chiar pe primar un "superficial-vast". Prin asta intelege acea amploare virtuala pe care o mare mobilitate o confera constiintei, deoarece nu proiecteaza in fiecare clipa decit un fascicol ingust de atentie asupra lucrurilor, fara sa insiste asupra sesizarii acestor lucruri insesi, de unde si ecoul slab al impresiei. Dar noi sintem de parere ca, pentru nativul din Gemeni, fascicolul atentiei matura o suprafata mai vasta de reprezentari.
Emmanuel Mounier a prezentat "atmosfera generala" a acestui semn zodiacal intr-un portret surprinzator
"... Tip esentialmente labil, a carui experienta e supla, dar fragila. Primarul, intr-adevar, se manifesta printr-o intelegere prompta si o utilizare instantanee a impresiilor produse de aspecte exterioare. Acestea dispar la fel de repede pe cat au aparut. Emotiile sunt puternice si scurte. Dupa un acces de furie, primarul se linisteste imediat si nu se mai gandeste la motivul maniei lui. Se consoleaza relativ repede dupa o incercare sau un doliu, reluandu-si curand treburile si distractiile. In tot ce face, are o mare aptitudine pentru uitare. Este irascibil, dar supararea lui se degradeaza usor in injurii, care apoi se sting. Primaritatea tinde asadar sa atomizeze durata constientizata. Nevoia de unitate este inabusita de nevoia de actualitate. Inconstant in simpatiile sale, se inflacareaza brusc pentru o prietenie si o abandoneaza la fel de repede, renegand dupa aceea sentimentele pe care le manifestase cu mare infocare. Este un mare infidel. Nu e interesat decat de impresii noi si de prieteni noi, nu acorda duratei alta valoare decat cea de constrangere si amortizare. Daca, in general, este oricand gata sa rosteasca si sa pretinda juraminte ori promisiuni, aceasta se intampla pentru ca simte cat e de fragil pe dinauntru si ii judeca pe ceilalti cu aceeasi masura. Dar promptitudinea instantanee a angajamentelor sale nu este si o garantie pentru durata lor. Docil fata de mode, lacom de idei noi, usor de convins si de pacalit, fie ca e vorba de instalarea propriei sale case, de etalarea cunostintelor sale sau de cercul de relatii mondene, simte nevoia sa vada si sa incerce mereu altceva. Isi schimba la fel de usor profesia, specialitatea sau marota. Acest ansamblu de trasaturi il face sa fie usuratic, nepasator, instabil."
In actiune, nevoia de rezultate imediate depaseste intotdeauna ideea rezultatelor in timp. Are arta de a face fata imediat si cu brio solicitarilor sau neprevazutului actiunii. Nu-si bate capul sa asigure concordanta intre principii (daca are), cuvinte si acte, fiind de fiecare data omul solutiei imediate si eficiente, oricare ar fi mijlocul folosit; dar nu e totdeauna sincer si nu intotdeauna se poate stapini in fata avantajelor imediate pe care i le-ar aduce minciuna.

Mobilitate si rapiditate

Faptul ca Gemenii sunt semnul cel mai mobil din Zodiac nu ar trebui sa ne surprinda, de vreme ce provine din combinarea cuaternarului celui mai miscator (Aerul) si a ternarului schimbator (Mobil-Mutabil). Am vazut mobilitatea aceasta exprimata de primaritatea accentuala a tipului, dar si de morfologia sa: ca si Mercur, este usor, doar cu varful piciorului inaripat asezat pe pamant; e usor ca un fulg si pluteste in aer (ceea ce-l aseamana cu "leptozomul" lui Kretschmer, considerat ca un rapid). Nativul are intr-adevar o dispozitie de calator si nu se simte sigur decat in mobilitate; ii place mai presus de orice miscarea, schimbarea si mereu nu are astampar, acest lucru poate merge pana la mania de a-si schimba locul, a ratacitorilor. Pentru el, mai mult decat pentru oricare altul, viata inseamna miscare. Cunoaste un soi de fervoare a dezradacinarii si o forma de virtute a desprinderii: "Cit valoram noi, o data ajunsi imobili?" lata intrebarea pe care si-o pune, fiindca forma lui de viata este prea putin legata de loc, de fiinte si de lucruri.
Mobilitatea este in mod firesc insotita de rapiditatea ritmului, privilegiu pe care Gemenii il impart cu Berbecul. Timpii de reactie sunt diminuati, ceea ce permite un numar mai mare de gesturi la un moment dat. Gindirea lui se apleaca nemaipomenit de repede asupra a tot ce-l inconjoara si sare de la un obiect la altul. Aceasta repeziciune psihomotorie deriva din nevoia interioara de schimbare, ca urmare a unei atentii care se epuizeaza foarte repede asupra fiecarui obiect. Dar repeziciunea nu se limiteaza la o accelerare a pasilor si gesturilor; ea presupune, in actiune, solutii abile pentru scurtarea demersurilor printr-un efort inteligent. Sigaud si Corman au considerat aspectul psihologic al vitezei de reactie legat morfologic de masa corpului, fata de care aceasta viteza ar fi oarecum invers proportionala. Ei au descris un tip rapid caracterizat prin forme corporale gracile, o inteligenta si o sensibilitate vii, o fire curioasa de orice, dar repede obosita de monotonie, adaptandu-se usor la pluralitatea sarcinilor, dar instabila... un tip care coincide, se inrudeste foarte mult cu vechiul tip Mercur.

Suplete si firesc

Mobil si rapid, acest tip actioneaza cu suplete. Desi e facut sa capteze numeroase impresii, nu este tocmai virginul negativ care inregistreaza pasiv lucrurile ca o placa fotografica. Mai curand decat un suplu plastic, el e un flexibil care, in fata multiplicitatii impresiilor primite, pastreaza distantele. 

Nu este deci permeabil decat la suprafata si, precum trestia, se indoaie, dar nu se rupe; este faimoasa "trestie ginditoare"...
Cind e bine adaptata, cum se si intampla de obicei, comportarea sa este perfect elastica. Prin comanda interioara el isi distribuie fortele, la momentul potrivit, in punctele care il solicita, raspunde prompt la apeluri si la modificarile survenite in afara; reluarile lui nu prezinta discontinuitati si conexiunile se fac in mod firesc. Aceasta suplete corespunde unei anume perfectiuni a dialogului dintre nativ si lumea exterioara: de unde o anumita virtuozitate dialectica a spiritului si sentimentelor.
Obstacolul principal in fata supletii este nerabdarea, comportament prea ades adoptat de Gemenii confruntati cu o piedica. La tipul disonant, e vorba de razboiul nervilor, care se traduce prin manifestari emotive, gesturi sumare, dar pana la urma mai lungi decit gesturile normale, tremuraturi, convulsii...,
Insa cind se instaleaza supletea, aceasta duce la o anumita naturalete, un firesc de extrovertit inserat in spatiul viu care il inconjoara. Lumea incepe aici, foarte aproape, langa el: este atasat de viata asta a imediatului in care respira si vibreaza intens. Dar daca se simte legat printr-o retea cu o mie de fire de anturajul sau (nimeni nu are mai mult ca el simtul contactului imediat, al raportului direct), simte totodata o anume independenta fata de acest anturaj, pentru ca stie sa-si pastreze un spatiu liber in fata lui, sa stabileasca un joc elastic intre lumea inconjuratoare si el insusi. Nimeni nu e deci mai inzestrat ca el sa traiasca intr-o retea multipla de relatii cu anturajul (relatii, totusi, de proiectie si de identificare), dezvoltand in sine si injurul sau o sfera de firesc. De aceea contactul cu el este usor si agreabil, cu atat mai mult cu cat are un caracter juvenil si destul de vesel. Doar nenvozitatea crispata a tipului disonant poate sa constituie un obstacol in fata acestui farmec.

Adaptabilitate, instabilitate

Toata forta caracterului rezida in extraordinara sa facultate de adaptare. Mobil si suplu, este cea mai aeriana dintre fiinte. Contactul cu el este usor, firesc, epidermic chiar; se instaleaza repede in lucruri sau se asaza pe ele. Se simte la indemana pretutindeni si moduleaza, transpune, in functie de mediile si circumstantele cele mai diferite. Este parca invaluit in ele, intr-o asemenea masura incat s-ar crede ca circumstantele sunt cele care l-au fasonat. Te face sa te gandesti la cameleon; se regaseste intotdeauna acelasi in variatiile de decor exterior si cade mereu in picioare in situatiile cele mai contradictorii. Aceasta adaptabilitate provine si de la o fire asemanatoare cu un mozaic, care s-a construit procedand la o serie de identificari cu personaje din anturaj, impru-mutand de la fiecare din ele trasatura de caracter care placea; sunt adevarurile succesive ale lui Arlechino.
Dar vibratia aceasta mintala, mimetismul acesta, facultatea aceasta de a intra in pielea celorlalti duc la instabilitate ca urmare a unei atitudini superficiale de imitatie: Traduttore, traditore. Aici este vorba de un stadiu in care subiectul nu e angajat; de fiecare data se descurca folosindu-se de libertatea sa interioara, ca un actor care trebuie sa joace un singur rol, dar poate sa intruchipeze mult mai multe. Trebuie sa amintim aici de relatia Gemenilor cu adolescenta; daca tipul lunar, prin apartenenta sa la copilarie, isi viseaza viata sau isi traieste visul, tipul mercurian isi joaca viata sau isi traieste jocul, se afla in stadiul de joc, nu ia lucrurile foarte in serios si se simte disponibil pentru toate aventurile fiindca nu-l angajeaza. Ne dam seama ca, in aceste conditii, la nativ domneste un fond de neliniste, de incertitudine, de ezitare, de indoiala, el nestiind prea bine ce vrea nici pentru ce e facut; astfel incit la extrema acestei situatii il vedem evoluand pe un nisip miscator unde toate fanteziile si virtuozitatile sunt posibile, dar unde nu s-ar putea implanta nimic stabil si profund.
"Adolescenta pare a fi virsta de electie a instabilitatii si a discordantelor. Gusturi, proiecte, conversiuni, detasari, entuziasme, tradari, toate se succed si se inlocuiesc reciproc fara incetare. Dar instabilitatea aceasta e normala; ea exprima experimentarea turbulenta a dorintelor in toate directiile vietii; nu este o stare constituita, ci o situatie de criza. Adolescentul seamana cu instabilul care se disperseaza si-si incearca dominatia asupra fiintelor si a lucrurilor ca sa mascheze un soi de insuficienta interioara, dar insuficienta lui nu e decat relativa fata de amploarea aspiratiilor."
Nativul din Gemeni pare a fi mai mult sau mai putin intarziat in stadiul acesta juvenil, situatia de criza devenind o stare constituita pentru tipul disonant care, incomplet matur, se mentine ca un fruct verde.
La tipul disonant aceasta poate duce la o anume enervare vitala, o constringere nervoasa susceptibila sa se exprime in numeroase moduri: versatilitate, disperare, zburdalnicie, tendinta de a sacai, agitatie, caraghioslic, mania de a-si roade unghiile... in special nevoia de a arata ce este, de a trai ca sa impresioneze, mai degraba decat ca sa se exprime, nevoia de a epata, de a face pe grozavul, parca spre a cauta in afara ceea ce nu gaseste in sine.

Bipolaritate

In toate acestea, nu trebuie sa uitam esenta bipolara a semnului reprezentat de cei doi gemeni; de fapt, doua personaje interioare dialogheaza in acest nativ, iar tensiunea dualitatii se articuleaza pe planuri diferite. La baza sta sentimentul diviziunii interioare si problemele pe care le ridica: To be or not to be... Fiindca subiectul este in acelasi timp un da si un nu, la fel cum coexista in el masculinul si femininul, ziua si noaptea, albul si negrul... Unul dintre gemeni poate domina in detrimentul celuilalt; de fapt, al doilea Eu se profileaza ca o umbra, un dublu; subiectul nu vrea sa fie acest dublu si totusi este. Altfel, dedublarea interioara ia alt aspect: o parte din fiinta actioneaza si cealalta o priveste pe prima actionand (de unde un nou motiv de dezradacinare, de detasare), subiectul fiind in acelasi timp actor si spectator el insusi. Se afla in interiorul intreprinderii sale, ca sa o faca sa progreseze, si in afara ei, ca sa o examineze. Este, in acelasi timp, spontaneitate activa si reflectie asupra sensului actelor sale. Desigur, nu e vorba de o inferioritate; subiectul are posibilitatea sa se gindeasca la situatia sa, sa se smulga din ea macar in spirit, sa o tina sub controlul privirii sale, deci sa o depaseasca si sa ia hotarari fata de ea.
Trebuie sa amintim ca nativul din Gemeni isi elaboreaza personalitatea in schimburile sale cu mediul inconjurator. Raporturile fata de celalalt, in el insusi, sunt primordiale. Ceilalti sunt instalati in interiorul acestei fapturi; locuiesc acolo si sunt cei care vorbesc in el, in privirea lor isi descopera adevarata fire. Acest tip sufera ca este, in interiorul sau, altul decat el insusi. Si in acelasi timp are nevoie de ceilalti; are nevoie sa fie vazut de ei ca sa se simta existand, sa se simta vazut, are nevoie de celalalt ca sa se hraneasca din substanta sa; si asta cu atat mai mult cu cat este lipsit in sinea lui de realitate si sufera de a fi nerealizat. Libertatea sa necesita privirea celorlalti ca sa se asigure ca este, iar aceasta privire are o virtute constitutiva. Actul in sine are nevoie de o reprezentatie care sa dezvaluie fiinta sa prin celalalt. Autorul se transforma astfel in actor conform logicii unei atitudini care ii preschimba pe ceilalti in spectatori. Astfel, doua fiinte stau fata in fata in psihic: fiinta-pentru-sine (ce este subiectul pentru sine insusi) si fiinta-pentru-celalalt (ce este el in ochii celuilalt, ce devine el ca obiect pentru ceilalti).
In functie de aceasta a doua natura, subiectul devine in strafundurile sale obiect pentru ceilalti, altul decat el, strain lui. Adevarul sau pentru ceilalti, acest adevar care ii vine din afara, contrazice certitudinea cea mai intima pe care o are despre sine. Nu se simte cutare persoana, dar ceilalti asa il fac, il numesc si-l inchipuie asa... Important, spune Sartre, nu e ce se face din noi, ci ce facem noi insine din ce s-a facut din noi. Si autorul Varstei ratiunii da astfel cea mai precisa definitie Gemenilor puri.
Suntem departe de a fi degajat toata complexitatea Gemenilor. Am descoperit in fiecare nativ din aceasta zodie o dualitate multipla, un dialog interior intre doua personaje. Acum observam doua tipuri diferite de Gemeni, nativii din acest semn fiind polarizati spre unul sau celalalt din ele, dar putand cunoaste si un joc alternativ al acestora.
Sa revenim la caracterologie; dupa ce am dezvaluit constanta primaritate, vedem cum acest semn primavaratic si plin de viata oscileaza intre doua formule care se inverseaza: emotivul inactiv si neemotivul activ. Si cum trebuie neaparat sa se dea un nume acestor personaje, propunem sa se spuna primului "tip Castor" (lira ii convine poetului din el), iar celui de-al doilea "tip Pollux" (maciuca lui Hercule nu e nelalocul ei in mainile acestui iscusit intelectual). Astfel vedem degajandu-se cei doi poli ai ansamblului Mercurian-Gemeni.

Tipul Castor: nervos (Emotiv-nonactiv-primar)

In portretul nervosului se gasesc valori lunare si mercuriene mai mult sau mai putin comune, dar se distinge usor si un aspect al naturii Gemenilor.
La ce duce, in cazul lui, gruparea emotivitatii si a primaritatii? Mai intai, la o mare mobilitate de sentimente, care se traduce printr-o afectivitate in continua miscare, o sensibilitate instabila, nevoia de schimbare si preferinta pentru o succesiune mai mult sau mai putin rapida a sentimentelor. Pe masura ce mobilitatea aceasta afectiva se precipita, fie prin efectul unei primaritati extreme, fie prin eventuala rapiditate a circumstantelor exterioare, ea tinde spre impestritare, spre juxtapunerea unor culori vii, mantia lui Arlechino. In al doilea rand, ea duce la inclinatii pentru arta si literatura (poezia convine si ea, dar mai cu seama nervosului lunar). In al treilea rand, la o vioiciune a sentimentelor pe care o accentueaza o emotivitate putenica; ea face ca totul sa fie resimtit cu o intensitate si o acuitate destul de mari, lucrurile fiind socotite delicioase, incantatoare, formidabile, teribile sau oribile... (de unde un anume gust pentru superlative). In al patrulea rand, la o nevoie de emotii: Cind emotivitatea inceteaza sa fie o incercare suferita spre a deveni materia unei cautari mintale, un scop, ea se transforma in nevoie de emotie. Aceasta nevoie de emotie trebuie sa devina, la nervos, o nevoie de emotii, adica nevoia de a-si reinnoi emotiile.
De aici decurge sensibilitatea si atasamentul fata de moda care trece, gustul pentru divertisment, uneori chiar pentru joc, nevoia de stupefiante si dorinta de a-i ului pe ceilalti (lucru mai caracteristic pentru nervosul lunar). Putem oare vorbi de Jean Cocteau, care are Ascendentul in Gemeni, fara a vorbi de "moda", de "stupefiante" si de "uluirile" pe care i le solicita Diaghilev? In al cincilea rand, la hoinareala afectiva sub toate formele ei: neputinta de a se fixa undeva, tendinta de a calatori, de a se muta, de a fugi, de a evada in tari indepartate, schimbarea domiciliului, dispozitie ratacitoare; vagabondaj profesional, vagabondaj in prietenie si in dragoste: nativul se ataseaza repede si cu infocare, dar nu-si daruieste inima, violenta si frivola, decat pentru a si-o lua repede inapoi. Si, in sfirsit, la puterea de seductie care rezulta din vivacitatea privirii, a mintii, contagiunea sentimentelor, forta singulara din expresiile sensibilitatii si imaginatiei (mai accentuata la lunar). Cei din jur il iubesc cu atat mai mult cu cat este mai seducator si cu cat sinceritatea sa, momentana, este si total dezinteresata.
Alaturarea inactivitatii la primaritate duce in mod fatal la o anume contradictie in gandire si viata: o viata hartuita de impulsuri succesive manifestind imperiul aproape exclusiv al prezentului nu poate fi un model de coerenta; ea sacrifica eternitatea in favoarea actualitatii, valoarea sistematizarii in favoarea spontaneitatii. Caracterele trebuie luate asa cum sunt si nu trebuie sa li se ceara decat ce pot da. O veridicitate fragila; de unde rezulta ca nervosii trebuie sa minta asa cum fac arta, iar minciuna caracteristica pentru ei poate fi numita minciuna prin infrumusetare (pozitiva sau negativa). Punctualitate slab dezvoltata; subiectivitate predominanta (vorbeste putin despre lucruri; se intereseaza mai mult de persoane si de sine insusi); neregularitate in comportament (rebel fata de munca impusa, nedisciplinat in sexualitate, cheltuitor) si debilitate a sentimentelor morale (o conduita destul de libera care poate deveni imorala).

Tipul Pollux: sanguin (Neemotiv-activ-primar)

Fata de cel precedent, acest tip este calm; are o mare prezenta de spirit. Intelectualitatea ii domina viata; actioneaza precum gandeste si, drept urmare, interesele sale sunt intelectuale sau iau o forma intelectuala. La limita, e o minte fara suflet; rniscarile sale pot sa se accelereze fara ca inima sa-i bata mai tare. Ceea ce il caracterizeaza, fie ca este felicitat, fie ca este deplans, e extrema usurare a vietii interioare. In urma acestui vid intim, el este o esenta de extroversiune rece. Are nevoie de un sprijin, pe care il gaseste in exterior, in perceptia si analiza lumii din afara. Se gindeste la miscarile celorlalti, fara sa participe la ele, la rece.
Dorinta sexuala nu se invaluie in afectivitate. Dragostea este un prilej de ironie, de sarcasm si de cinism, mai degraba decat de tandrete; cel mult tinde spre prietenie si doar sentimentul frumusetii fizice poate sa-i dea un caracter spiritualizat. In general, se apara de starile afective prin zeflemea, atunci cand nu regreta ca nu poate ajunge la caldura intima a emotiilor.
Simtul practic e foarte dezvoltat; nativul este dibaci si inventiv in arta de a-si procura favorurile celorlalti si de a beneficia de concursul evenimentelor, ca si in aceea de a gasi solutia problemelor pe care i le pune existenta. Simtul practic e adesea servit de o oarecare dexteritate manuala (sa remarcam talentul pentru desen).
Intreaga sa personalitate e orientata spre un comportament eficace pentru interesele sale personale. Acest om egoist e monden, politician, diplomat, intotdeauna abil in relatiile cu oamenii, fiind mereu interesat. Poseda o oarecare doza de cinism, uneori lipsa de scrupule, destula versatilitate si perfidie. Este putin veridic, dar in timp ce nervosul este inclinat spre minciuna din orbire pasionala, sanguinul este inclinat spre ea din duplicitate calculata. Intr-un cuvant, e un realist care poseda o mare suplete si o putere de adaptare aproape imediata.
Este inclinat spre scepticism, toleranta; e liber-cugetator; apara ratiunea impotriva fanatismului. Prin supletea mintii si curiozitate, exceleaza in genuri literare diverse: critica literara, jurnalism, litere, conversatie..., dar este amenintat de dispersare si de lipsa de profunzime.
Trebuie sa-si imbogateasca experienta intorcandu-se spre exterior. Simte nevoia sa se sprijine pe lucruri, pe semne sau pe calitati, sa fie sprijinit de obiect, ca un copil care se asaza la fereastra ca sa evite plictiseala.
Aceste doua tipuri sunt cele doua fete pe care le poate prezenta alternativ mercurianul, ca si nativul din Gemeni, concomitent Castor si Pollux. Dar, cel mai adesea, unul dintre cele doua personaje este pus in umbra de catre celalalt si se retrage, uneori chiar dispare. Asistam la o polarizare care se opereaza in functie de superioritatea uneia din stele fata de cealalta.

Astfel, "tipul Castor" este un nativ din Gemeni (sau un mercurian) la care valorile lunare (la un mod mai general, valorile noptii: Luna, Neptun, Saturn) predomina fata de valorile solare.
"Tipul Pollux" este, dimpotriva, un nativ din Gemeni (sau un mercurian) in care vedem predominind valorile solare la un mod mai complet: Soarele, (Uranus, Jupiter), fata de valorile lunare.

Niciun comentariu: