duminică, 24 iulie 2011

TREI MODURI DE A FI PREZENT

A trai pentru Acum, versus a trai in Acum
       de Peter Russell

 Intr-un fel, intotdeauna suntem in prezent. Tot ceea ce traim este o experienta in acest moment. Amintirile noastre despre trecut sunt experiente in prezent. La fel si gandurile noastre despre viitor.



Cand oamenii vorbesc despre a nu fi prezent, de obicei se refera la atentie care nu este in momentul prezent. Cand atentia este prinsa in gandurile noastre legate de trecut sau viitor, nu mai suntem atat de constienti de ce se intampla acum.

Din nefericire, cei mai multi dintre noi, ne petrecem timpul gandindu-ne la evenimentele trecute sau viitoare. Savuram placeri din trecut, ne bucuram de realizari din trecut, cugetam daca ceea ce am facut este sau nu corect, deplangem pierderile si dezamagirile din trecut, ne enervam amintindu-ne cum au decurs lucrurile. Sau- anticipam placeri viitoare, planificam cel mai bun plan de actiune, ne ingrijoram de ceea ce s-ar putea sa nu mearga bine, ne este frica ca nu controlam o situatie, ne temem de cum s-ar putea sa reactioneze ceilalti.

Cea mai mare parte dintre aceste ganduri nu este necesara. Reprezinta doar o pierdere de timp si energie. Mai mult, tensioneaza mintea, ceea ce este opusul a ceea ce incearca aceasta gandire sa realizeze – o stare mentala mai lejera, mai clara. De aceea, inteleptii ne-au indemnat, in mod repetat, sa fim mai mult in prezent; sa fim aici si acum.


Dar ce inseamna sa fim prezenti?

Exista trei moduri principale in care oamenii folosesc/inteleg acest termen:

 1. Sa traim pentru astazi. Sa nu ne preocupe ce s-a intamplat ieri si nici ceea ce s-ar putea sa vina maine. Aceasta atitudine are clar valoarea ei. S-ar putea sa ne ajute sa luam viata asa cum este si sa nu fim atat de prinsi in temeri si frici inutile. Ne permite sa ne bucuram mai mult de ceea ce ne ofera viata.
Aceasta nu ne conduce, in mod necesar, catre o constientizare deplina a momentului prezent. Am putea fi la fel de prinsi in ganduri ca si pana acum, chiar daca sunt ganduri despre azi, mai degraba decat despre ieri sau maine.

 2. Sa fim constienti de experienta din prezent. Acesta este punctul de plecare pentru multe meditatii.
In timp ce cele mai multe din gandurile noastre sunt despre trecut sau viitor, experienta noastra senzoriala este intotdeauna acum. De aceea, multi invatatori spirituali insista pe plasarea atentiei asupra senzatiilor din corp – punctele de contact cu lumea fizica, bataile inimii sau respiratia. Senzatiile din corp sunt in momentul prezent.
Atunci cand mintea hoinareste intr-un gand despre trecut sau viitor – cum o va face cu siguranta – reintoarceti cu blandete atentia la senzatiile fizice si astfel o reintoarceti in prezent.

 3. Sa fim prezenti si relaxati in toate. Aceasta stare apare adesea ca rezultat al practicii indelungate a meditatiei. Nu mai este nevoie sa ne pastram atentia in experienta senzoriala. Suntem prezenti la orice este – inclusiv la aparitia gandurilor legate de trecut sau viitor.
Unii numesc asta – starea de martor. In aceasta stare traiesti relaxarea profunda si eliberarea. Este o stare de calm a fiecarui moment.
Pur si simplu, totul este asa cum este.
Trimiteți un comentariu