- Osho:
Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc.
In timpul
uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la
urmatoarea intrebare:
”De ce
este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu demult
credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt principalele
instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin comparaţie cu
îmbrãţişarea.”
Te invit
sa citesti raspunsul sau, mai jos. Lectura placuta!
Omul simte
nevoia sã fie dorit. Aceasta este una din principalele nevoi ale fiinţei umane.
Dacã nu se simte iubit, omul începe sã moarã. Dacã simte cã viaţa sa nu
conteazã pentru nimeni, ea îşi pierde semnificaţia chiar pentru el însuşi.
De aceea,
iubirea este cea mai mare terapie posibilã. Lumea are nevoie de terapie tocmai
pentru cã îi lipseşte iubirea.
Într-o
lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc; iubirea ar fi mai mult
decât suficientã. Îmbrãţişarea nu este altceva decât un gest de iubire, de
cãldurã, de atenţie. Simpla senzaţie de cãldurã provenitã de la cealaltã
persoanã poate vindeca multe boli, inclusiv rãceala şi egoul. Ea este
suficientã pentru a te transforma din nou într-un copil.
La ora
actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu este îmbrãţişat şi sãrutat suficient
de mult, copilul nu poate creşte normal. Lui îi lipseşte un anumit tip de
hranã. Sufletul are nevoie de hranã, la fel ca şi trupul. Îi poţi îndeplini
copilului toate nevoile fizice, dar dacã nu îl îmbrãţişezi niciodatã, el nu va
creşte normal. Psihicul lui nu se va dezvolta. Se va simţi tot timpul trist,
neglijat, ignorat, neiubit. A fost hrãnit fizic, dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii
au remarcat faptul cã dacã nu este îmbrãţişat, copilul scade în dimensiuni şi
poate chiar muri, chiar dacã îi este asiguratã hrana fizicã. Corpul este
îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. El se izoleazã, devine rupt de
existenţa-mamã. Iubirea
asigurã aceastã punte, ea este rãdãcina noastrã.
Aşa cum
respiraţia este esenţialã pentru corpul fizic – dacã încetãm sã mai respirãm,
corpul moare –, iubirea reprezintã respiraţia interioarã a sufletului. Acesta
trãieşte prin iubire.
Luciditatea,
inteligenţa şi autoanaliza nu sunt suficiente. Poţi sã cunoşti toate terapiile
din lume, poţi deveni un expert, dar dacã nu cunoşti arta iubirii nu vei rãmâne
decât la suprafaţa activitãţii terapeutice.
Din 100 de
cazuri, 90 de oameni bolnavi suferã în primul rând pentru cã nu au avut parte
de iubire. De aceea, dacã terapeutul simte o grijã deosebitã faţã de pacientul sãu,
hrãnindu-l cu iubire şi împlinindu-i aceastã nevoie, starea acestuia din urmã
se poate schimba în mod miraculos.
Dincolo de
orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care existã.
Sigmund
Freud se temea foarte tare de iubire; de fapt, se temea de propria sa iubire
reprimatã. Se temea sã nu se implice. Dorea sã rãmânã în afarã, nu sã se
implice în sufletul pacientului sãu, sã fie doar un observator ştiinţific,
detaşat, rece, la distanţã. El a creat psihanaliza ca şi cum aceasta ar fi o ştiinţã.
În realitate, nu este o ştiinţã şi nu va fi niciodatã! Este o artã, fiind mult
mai apropiatã de iubire decât de logicã. Îmbrãţişarea nici nu intra în
discuţie, dar el prefera chiar sã nu dea ochii cu pacientul, temându-se sã nu
simtã o stare de simpatie faţã de acesta dupã ce i-a ascultat toate plângerile
şi coşmarurile interioare.
Se temea
sã nu înceapã sã plângã, sã nu i se umezeascã ochii, sau sã nu simtã chiar
nevoia de a-l lua de mânã pe pacient. IUBIREA se spune ca ar creste fata in
fata.
Omul şi-a
creat un întreg univers al relaţiilor pentru simplul motiv cã este singurul
care face dragoste faţã în faţã. Ochii partenerilor comunicã între ei,
expresiile lor faciale devin un limbaj subtil. În acest fel, intimitatea
creşte, bazându-se pe împãrtãşirea emoţiilor, atât de intense în asemenea
momente (bucurie, extaz, strãlucirea specificã orgasmului).
Omul are
nevoie de intimitate; aceasta este o nevoie esenţialã.
De aceea,
este mai bine sã faceţi dragoste pe luminã, nu în întuneric – cel puţin într-o
luminã mai slabã, cum ar fi cea a unei lumânãri. Actul amoros în întuneric
exprimã încã latura noastrã animalã, dorinţa de a evita faţa celuilalt.
Un
psihanalist adevãrat nu se teme sã pãtrundã adânc în sufletul pacientului sãu;
dimpotrivã, el este dornic sã îşi asume acest risc. Într-adevãr, apele sunt
tulburi acolo, te poţi îneca cu uşurinţã – la urma urmei, eşti şi tu un om!
Cine ştie peste ce necazuri poţi da, dar trebuie sã-ţi asumi acest risc.
Wilhelm
Reich a transformat întreaga psihanalizã prin implicarea sa. El a renunţat la
detaşarea omului de ştiinţã. De aceea, este un revoluţionar.
Dacã nu vã
temeţi de propriile voastre reprimãri, le puteţi fi de mare ajutor semenilor
voştri. Dacã nu vã temeţi de propriul vostru subconştient, dacã v-aţi rezolvat cât
de cât problemele personale, vã puteţi implica în lumea interioarã a
pacientului, devenind mai degrabã un participant la aceasta, nu un simplu
observator detaşat.
Aceasta
este diferenţa care existã între relaţia dintre un pacient şi terapeutul sãu şi
cea care existã între un discipol şi maestrul sãu. Discipolul nu este un
pacient, el este copilul iubit al maestrului. Maestrul nu este doar un
observator; el devine un participant. Cei doi şi-au pierdut entitãţile separate
şi au devenit una. Aceastã unitate este întregul secret.
Îmbrãţişarea
este doar un gest care aminteşte de unitate, dar chiar şi acest gest este de
mare folos.
De aceea,
ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât
de eficient?“
Da, este,
şi este doar un gest. Dacã este extrem de autentic – dacã la el participã
inclusiv inima – el devine un instrument magic, un fel de miracol care poate
transforma instantaneu întreaga situaţie.
Nu se pot
spune prea multe despre acest gest, dar unul din lucrurile pe care trebuie sã
le înţelegeţi este urmãtorul: ideea cã un copil moare, iar în om se naşte
adolescentul; cã adolescentul moare, iar în el se naşte adultul tânãr; cã şi
acesta moare, iar în om se naşte adultul matur, şi aşa mai departe – este
greşitã.
Copilul nu
moare niciodatã – nici o etapã nu moare. Copilul rãmâne de-a pururi, înconjurat
de alte experienţe, de adolescenţã, apoi de tinereţe, de maturitate şi de
bãtrâneţe, dar nu moare.
Omul este
la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe straturi succesive. Dacã decojeşti
ceapa, vei descoperi în curând foile fragede din interior. Cu cât te apropii
mai mult de miez, cu atât mai fragede devin ele. Acelaşi lucru este valabil şi
în ceea ce priveşte omul: dacã pãtrunzi adânc în interiorul lui vei descoperi
întotdeauna copilul inocent, iar contactul cu acesta este inevitabil un gest
terapeutic.
Îmbrãţişarea
permite un asemenea contact. Dacã îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu iubire, dacã
îmbrãţişarea ta nu reprezintã un simplu gest golit de semnificaţie, ci unul
autentic, dacã inima ta participã la el, intri imediat în contact cu copilul
inocent din el. Revenirea acestuia la suprafaţã reprezintã un act cu o imensã
valoare terapeuticã, întrucât inocenţa copilului este vindecãtoare în sine. Ea
nu a fost coruptã. Ai atins astfel miezul pur al persoanei în care corupţia nu
a pãtruns niciodatã, iar acest lucru este suficient pentru a declanşa procesul
de vindecare.
Copiii
sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta energie.
Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe om. Important
este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea este una din modalitãţile
cele mai eficiente.
Autoanaliza
este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea inimii. Mintea este cauza tuturor
bolilor, în timp ce inima este sursa oricãrei vindecãri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu